Marketing social media

Social media w biznesie – czy jeszcze warto?

Postęp technologiczny i zwiększenie dostępności internetu przyczyniły się do rozwoju sfery social mediów. Od wielu lat przeciętny użytkownik sieci może skutecznie brać udział w kształtowaniu serwisów społecznościowych – uczestnicząc w kreowaniu ich treści. Takie strony są również istotne jako narzędzie promocji przeróżnych marek. Jakie znaczenie mają one dla firm?

Do czego służą social media?

Dla prywatnych użytkowników media społecznościowe są przede wszystkim miejscem rozrywki – spędzania wolnego czasu. Pomagają w zdobywaniu informacji na wiele różnych tematów oraz w utrzymywaniu kontaktów, m.in z tymi osobami, z którymi na co dzień się nie widujemy.

Popularność platform społecznościowych – na świecie i w Polsce

Zgodnie z raportem dotyczącym popularności mediów społecznościowych przygotowanym przez Hootsuite, w 2023 roku z takich portali korzystała niemal co druga osoba na świecie. Aktywnych użytkowników różnych platform tego rodzaju było 3,80 miliardów. To o 9,2 proc. więcej w stosunku do danych ze stycznia 2022 roku. Do najbardziej popularnych serwisów social media należą:

  • Facebook – 2,449 mld użytkowników,
  • YouTube – 2 mld użytkowników,
  • WhatsApp – 1,6 mld użytkowników.

Na kolejnych miejscach znalazły się komunikator Messenger, WeChat, platforma Instagram, czy TikTok.

W Polsce z internetu korzysta 30,63 mln osób, czyli ponad 80 proc. całkowitej populacji. Internautów wśród Polaków przybywa. Natomiast aktywnymi użytkownikami mediów społecznościowych jest około 19 mln osób.

Social media w biznesie

W odniesieniu do firm social media w biznesie mają nieco inne zadania do spełnienia. Stanowią jedno z narzędzi pozwalających na promocję marki i utrzymywanie pozytywnych kontaktów z obecnymi oraz potencjalnymi klientami. Trzeba podkreślić, że media społecznościowe dla firm są skutecznym narzędziem promocji, działającym w przypadku różnych branż.

Zobacz też:  Jak korzystać z Facebook Business Manager'a?

Dzięki wykorzystaniu social mediów firma może:

  • dotrzeć ze swoimi komunikatami do zdefiniowanej grupy klientów,
  • bardziej zaangażować klientów w procesy sprzedażowe,
  • utrzymywać pozytywne relacje z klientami – także posprzedażowe.

Na czym w praktyce polega promocja firmy w mediach społecznościowych?

Promocja firmy w mediach społecznościowych często określana jest jako social media marketing. Narzędzia wykorzystywane w tym zakresie powinny być dobrane pod kątem opracowanej wcześniej strategii. Dobrze przygotowany plan działania i konsekwentne jego realizowanie pozwala na osiąganie pożądanych celów w postaci:

  • zwiększenia bazy klientów,
  • zwiększenia wolumenu,
  • zwiększenia wartości obrotu towarami czy usługami,
  • wzmocnienia pozytywnego wizerunku marki.

Bardzo ważną kwestią jest wybór takich serwisów społecznościowych, które będą sprzyjać promocji i marketingowi firmy. Najlepiej wybrać portal, z którego korzysta najwięcej osób potencjalnie zainteresowanych produktem czy usługą. Zanim go znajdziesz, powinieneś zawęzić swoją grupę docelową odbiorców według takich kryteriów jak:

  • wiek,
  • płeć,
  • miejsce zamieszkania,
  • zainteresowania,
  • status społeczny,
  • zawód,
  • liczba dzieci w rodzinie itp.

Warto, abyś poświęcił czas na to, by zainwestować w badania marketingowe dla prawidłowego określenia grupy docelowej, do której kierujesz swoje komunikaty. Wtedy też łatwiej określisz, w jakich social mediach będziesz prowadził działania ukierunkowane na grupę docelową. Unikniesz sytuacji, w której zrealizujesz nietrafioną kampanię, która narazi Cię na koszt nieskutecznych działań.

Jaka jest rola mediów społecznościowych w marketingu firmy?

Liczba aktywnych użytkowników na platformach społecznościowych cały czas wzrasta. To aktywna, zaangażowana grupa Twoich potencjalnych klientów, do których w stosunkowo łatwy sposób jesteś w stanie dotrzeć ze swoim komunikatem i propozycją ofertową. Możesz angażować ich poprzez konkursy oraz akcje promocyjne do działania.

Na przykładzie Facebooka możesz skorzystać z wielu różnych narzędzi do promowania swojej działalności, produktów i usług oraz do budowania silnej marki swojej firmy w social mediach. Właściwie bezpłatnie jesteś w stanie zaistnieć na tej platformie, dzięki skonfigurowaniu dla swojej firmy strony fanów i udostępnianiu w jej obrębie odpowiednich treści.
Łatwym w użyciu narzędziem marketingowym Facebooka są grupy, w obrębie których możesz zbudować społeczność swoich użytkowników. Pozwala to na angażowanie ich w życie firmy, a jeśli osiągniesz już takie cele, uczestnicy grupy mogą być znakomitym sposobem na marketing szeptany dla marki.

Facebook ma wiele funkcji, które pozwalają jeszcze lepiej eksploatować media społecznościowe z myślą o promocji firmy. Należą do nich:

  • Facebook Video – można je traktować jako zamiennik kanałów w serwisie
  • YouTube, ponieważ serwis daje możliwość wgrywania własnych filmów, np. reklamowych.
  • Facebook Instant Stories – przekierowanie na zewnętrzne strony, ale bez konieczności opuszczania aplikacji FB.
  • Facebook Messenger – komunikator Facebooka, służący do nawiązania bezpośredniego kontaktu z odbiorcami.
  • Facebook Mentions – streaming na żywo, dające szerokie możliwości działań marketingowych.
  • Facebook Notes – alternatywa dla bloga firmowego.
Zobacz też:  Marketing w mediach społecznościowych — jak zrobić to dobrze?

By utrzymać ciągłe zainteresowanie swoim profilem w mediach społecznościowych, powinieneś regularnie tworzyć content, inaczej wartościową treść – graficzną, wideo czy też tekstową. Możesz przekierowywać klientów z serwisu społecznościowego na własną stronę internetową, aby generować konwersję.

Prócz tego nigdy nie powinieneś pozostawiać bez odpowiedzi komentarzy i pytań umieszczanych w serwisie społecznościowym, na Twoich grupach dyskusyjnych czy za pośrednictwem komunikatorów internetowych. Utrzymywanie takich interakcji z użytkownikami jest przejawem dbania przez Ciebie o ich dobro, satysfakcję z obsługi i pozytywny kontakt.

Płatne i bezpłatne social media w biznesie

W serwisach społecznościowych masz możliwość korzystania z wielu bezpłatnych opcji pozwalających na efektywną promocję i kształtowanie swojego pozytywnego wizerunku w zbiorowej świadomości klientów, kontrahentów, konkurentów oraz pracowników. Słowem, możesz oddziaływać na swoje otoczenie bliższe i dalsze, korzystając z social media w celach marketingowych. Jednak musisz włożyć w takie działania swoją pracę lub zatrudnić specjalistę, który się tym zajmie, co także naraża Cię na pewne koszty.

Prócz tego do Twojej dyspozycji pozostaje płatny social marketing. W pierwszej kolejności oszacuj, czy Cię na to stać i czy masz już pewną pozycję w świadomości klientów. Zweryfikuj, na jakim etapie rozwoju jest Twoja działalność oraz sprawdź, z jakich płatnych działań promocyjnych na łamach serwisów społecznościowych możesz właściwie skorzystać. Płatne reklamy, oferty sponsorowane, dopasowanie contentu do oczekiwań użytkowników – to tylko kilka z wielu możliwości.

Dlaczego warto wykorzystywać social media w biznesie?

Zdecydowana większość firm może skorzystać na prowadzeniu działań marketingowych w social mediach. Dzięki temu mogą nawiązać oraz utrzymywać bezpośredni kontakt z klientem. Masz możliwość wystosowania informacji o dużym zasięgu i stosunkowo niskim kosztem pozyskać klientów. Dzięki aktywności w social mediach jako biznes uzyskujesz dostęp do szerokiej grupy odbiorców i możliwość budowania z nimi relacji.