Postęp technologiczny i zwiększenie dostępności internetu przyczyniły się do rozwoju sfery social mediów. Od wielu lat przeciętny użytkownik sieci może skutecznie brać udział w kształtowaniu serwisów społecznościowych – uczestnicząc w kreowaniu ich treści. Takie strony są również istotne jako narzędzie promocji przeróżnych marek. Jakie znaczenie mają one dla firm?
Dla prywatnych użytkowników media społecznościowe są przede wszystkim miejscem rozrywki – spędzania wolnego czasu. Pomagają w zdobywaniu informacji na wiele różnych tematów oraz w utrzymywaniu kontaktów, m.in z tymi osobami, z którymi na co dzień się nie widujemy.
Popularność platform społecznościowych – na świecie i w Polsce
Zgodnie z raportem dotyczącym popularności mediów społecznościowych przygotowanym przez Hootsuite, w 2023 roku z takich portali korzystała niemal co druga osoba na świecie. Aktywnych użytkowników różnych platform tego rodzaju było 3,80 miliardów. To o 9,2 proc. więcej w stosunku do danych ze stycznia 2022 roku. Do najbardziej popularnych serwisów social media należą:
- Facebook – 2,449 mld użytkowników,
- YouTube – 2 mld użytkowników,
- WhatsApp – 1,6 mld użytkowników.
Na kolejnych miejscach znalazły się komunikator Messenger, WeChat, platforma Instagram, czy TikTok.
W Polsce z internetu korzysta 30,63 mln osób, czyli ponad 80 proc. całkowitej populacji. Internautów wśród Polaków przybywa. Natomiast aktywnymi użytkownikami mediów społecznościowych jest około 19 mln osób.
Social media w biznesie
W odniesieniu do firm social media w biznesie mają nieco inne zadania do spełnienia. Stanowią jedno z narzędzi pozwalających na promocję marki i utrzymywanie pozytywnych kontaktów z obecnymi oraz potencjalnymi klientami. Trzeba podkreślić, że media społecznościowe dla firm są skutecznym narzędziem promocji, działającym w przypadku różnych branż.
Dzięki wykorzystaniu social mediów firma może:
- dotrzeć ze swoimi komunikatami do zdefiniowanej grupy klientów,
- bardziej zaangażować klientów w procesy sprzedażowe,
- utrzymywać pozytywne relacje z klientami – także posprzedażowe.
Na czym w praktyce polega promocja firmy w mediach społecznościowych?
Promocja firmy w mediach społecznościowych często określana jest jako social media marketing. Narzędzia wykorzystywane w tym zakresie powinny być dobrane pod kątem opracowanej wcześniej strategii. Dobrze przygotowany plan działania i konsekwentne jego realizowanie pozwala na osiąganie pożądanych celów w postaci:
- zwiększenia bazy klientów,
- zwiększenia wolumenu,
- zwiększenia wartości obrotu towarami czy usługami,
- wzmocnienia pozytywnego wizerunku marki.
Bardzo ważną kwestią jest wybór takich serwisów społecznościowych, które będą sprzyjać promocji i marketingowi firmy. Najlepiej wybrać portal, z którego korzysta najwięcej osób potencjalnie zainteresowanych produktem czy usługą. Zanim go znajdziesz, powinieneś zawęzić swoją grupę docelową odbiorców według takich kryteriów jak:
- wiek,
- płeć,
- miejsce zamieszkania,
- zainteresowania,
- status społeczny,
- zawód,
- liczba dzieci w rodzinie itp.
Warto, abyś poświęcił czas na to, by zainwestować w badania marketingowe dla prawidłowego określenia grupy docelowej, do której kierujesz swoje komunikaty. Wtedy też łatwiej określisz, w jakich social mediach będziesz prowadził działania ukierunkowane na grupę docelową. Unikniesz sytuacji, w której zrealizujesz nietrafioną kampanię, która narazi Cię na koszt nieskutecznych działań.
Jaka jest rola mediów społecznościowych w marketingu firmy?
Liczba aktywnych użytkowników na platformach społecznościowych cały czas wzrasta. To aktywna, zaangażowana grupa Twoich potencjalnych klientów, do których w stosunkowo łatwy sposób jesteś w stanie dotrzeć ze swoim komunikatem i propozycją ofertową. Możesz angażować ich poprzez konkursy oraz akcje promocyjne do działania.
Na przykładzie Facebooka możesz skorzystać z wielu różnych narzędzi do promowania swojej działalności, produktów i usług oraz do budowania silnej marki swojej firmy w social mediach. Właściwie bezpłatnie jesteś w stanie zaistnieć na tej platformie, dzięki skonfigurowaniu dla swojej firmy strony fanów i udostępnianiu w jej obrębie odpowiednich treści.
Łatwym w użyciu narzędziem marketingowym Facebooka są grupy, w obrębie których możesz zbudować społeczność swoich użytkowników. Pozwala to na angażowanie ich w życie firmy, a jeśli osiągniesz już takie cele, uczestnicy grupy mogą być znakomitym sposobem na marketing szeptany dla marki.
Facebook ma wiele funkcji, które pozwalają jeszcze lepiej eksploatować media społecznościowe z myślą o promocji firmy. Należą do nich:
- Facebook Video – można je traktować jako zamiennik kanałów w serwisie
- YouTube, ponieważ serwis daje możliwość wgrywania własnych filmów, np. reklamowych.
- Facebook Instant Stories – przekierowanie na zewnętrzne strony, ale bez konieczności opuszczania aplikacji FB.
- Facebook Messenger – komunikator Facebooka, służący do nawiązania bezpośredniego kontaktu z odbiorcami.
- Facebook Mentions – streaming na żywo, dające szerokie możliwości działań marketingowych.
- Facebook Notes – alternatywa dla bloga firmowego.
By utrzymać ciągłe zainteresowanie swoim profilem w mediach społecznościowych, powinieneś regularnie tworzyć content, inaczej wartościową treść – graficzną, wideo czy też tekstową. Możesz przekierowywać klientów z serwisu społecznościowego na własną stronę internetową, aby generować konwersję.
Prócz tego nigdy nie powinieneś pozostawiać bez odpowiedzi komentarzy i pytań umieszczanych w serwisie społecznościowym, na Twoich grupach dyskusyjnych czy za pośrednictwem komunikatorów internetowych. Utrzymywanie takich interakcji z użytkownikami jest przejawem dbania przez Ciebie o ich dobro, satysfakcję z obsługi i pozytywny kontakt.
W serwisach społecznościowych masz możliwość korzystania z wielu bezpłatnych opcji pozwalających na efektywną promocję i kształtowanie swojego pozytywnego wizerunku w zbiorowej świadomości klientów, kontrahentów, konkurentów oraz pracowników. Słowem, możesz oddziaływać na swoje otoczenie bliższe i dalsze, korzystając z social media w celach marketingowych. Jednak musisz włożyć w takie działania swoją pracę lub zatrudnić specjalistę, który się tym zajmie, co także naraża Cię na pewne koszty.
Prócz tego do Twojej dyspozycji pozostaje płatny social marketing. W pierwszej kolejności oszacuj, czy Cię na to stać i czy masz już pewną pozycję w świadomości klientów. Zweryfikuj, na jakim etapie rozwoju jest Twoja działalność oraz sprawdź, z jakich płatnych działań promocyjnych na łamach serwisów społecznościowych możesz właściwie skorzystać. Płatne reklamy, oferty sponsorowane, dopasowanie contentu do oczekiwań użytkowników – to tylko kilka z wielu możliwości.
Zdecydowana większość firm może skorzystać na prowadzeniu działań marketingowych w social mediach. Dzięki temu mogą nawiązać oraz utrzymywać bezpośredni kontakt z klientem. Masz możliwość wystosowania informacji o dużym zasięgu i stosunkowo niskim kosztem pozyskać klientów. Dzięki aktywności w social mediach jako biznes uzyskujesz dostęp do szerokiej grupy odbiorców i możliwość budowania z nimi relacji.