Wielu przedsiębiorców stara się trafić do jak najszerszej rzeszy klientów ze swoimi produktami. Oczywistym rozwiązaniem jest rozpoczęcie sprzedaży na szeroką skalę,
czyli w internecie. W poniższym artykule przedstawimy proces zakładania sklepu internetowego, najczęstsze wątpliwości i techniczne aspekty, które należy wziąć pod uwagę.
Jak otworzyć sklep internetowy
Założenie sklepu internetowego nie powinno być spontaniczną decyzją. To duże przedsięwzięcie, wiążące się z pewną logistyką i kosztami. W zależności od twojego budżetu i potrzeb, możesz wybrać między własnym sklepem na osobistym hostingu lub sklepem abonamentowym, prowadzonym na jednej z platform SaaS (np. Shoper, SkyShop). Powyższe platformy dostarczają wsparcie w administrowaniu sklepem, rozliczeniami, dostawą. Posiadają jednak ograniczone możliwości personalizacji i optymalizacji sklepu, a ich ceny plasują się od tysiąca złotych netto wzwyż, za rok.
Jeżeli chcesz mieć kontrolę nad każdym aspektem sprzedaży, sklep na osobistym hostingu spełni swoje zadanie. Do wyboru jest kilka potężnych aplikacji (m.in PrestaShop czy WordPress z WooCommerce). Ich porównanie znajdziesz również w naszych artykułach.
Jeszcze jedną opcją dla osób zastanawiających się jak otworzyć sklep internetowy są również platformy dedykowane, czyli pisane na zamówienie klienta od początku do końca.
Aspekty prawne założenia sklepu
Obok pytań jak założyć sklep internetowy, pojawiają się również pytania o rodzaj działalności potrzebnej do prowadzenia sklepu czy podatki. Sklep można otworzyć pod każdym rodzajem działalności gospodarczej poza spółką partnerską. Do wyboru mamy więc:
- jednoosobową działalność gospodarczą,
- spółkę cywilną,
- spółkę jawną,
- spółkę komandytową,
- spółkę komandytowo-akcyjną,
- spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością,
- spółkę akcyjną
W przypadku wyboru jednoosobowej działalności gospodarczej podlegamy rejestracji w CEIDG, w pozostałych przypadkach potrzebny jest wpis do KRS.
Jak założyć sklep internetowy i jakie wiążą się z tym koszty
Koszty założenia sklepu internetowego zależą od modelu, który wybierzesz. Założenie sklepu na oprogramowaniu open-source (np.Wordpress, PrestaShop, Magento) przez agencję interaktywną kosztuje: od 1500 złotych netto (np. WordPress), średnia półka cenowa to PrestaShop (3000 – 10.000 zł netto), a najbardziej zaawansowana platforma Magento wymaga inwestycji powyżej 20 tysięcy złotych. Do kosztów pracy agencji interaktywnej należy też doliczyć roczną opłatę za domenę, czyli nazwę sklepu oraz hosting.
Oprogramowanie abonamentowe, czyli model Saas (np. Shoper) oferuje ceny już od 30 złotych netto miesięcznie, zazwyczaj płatne z góry za cały rok. Warto też zwrócić uwagę, że często jest to cena promocyjna przez pierwszy okres rozliczeniowy. Szukając informacji
o tym, jak założyć sklep internetowy na danej platformie Saas, koniecznie przeczytaj regulamin współpracy, aby cena za drugi i kolejny rok cię nie zaskoczyła.
Otworzenie pierwszego sklepu internetowego – podsumowanie
Podsumujmy w kilku punktach jak otworzyć sklep internetowy:
- wybór nazwy sklepu i zakup domeny,
- wybór modelu prowadzenia (Open-source, abonament, platforma dedykowana),
- instalacja sklepu na serwerze (samodzielnie lub przez agencję interaktywną),
- podłączenie opcji płatności w sklepie,
- zamieszczenie regulaminu sklepu na stronie,
- skonfigurowanie opcji dostaw,
- personalizacja wyglądu sklepu i dodanie produktów (jeżeli robisz to samodzielnie),
- rozpoczęcie sprzedaży
Mamy nadzieję, że ten artykuł rozjaśnił ci proces zakładania sklepu internetowego.
Nazywam się Adam Żywiec, mam 30 lat, żonę i dzieci. Na Azymo.pl dzielę się swoimi pasjami i doświadczeniami w obszarach, które są mi bliskie: e-commerce, marketing, finanse, zdrowie i rodzina.