W roku akademickim 2019/2020 na polskich uczelniach publicznych kierunek marketing i sprzedaż cieszył się umiarkowanym zainteresowaniem kandydatów na studentów. Średnio na miejsce było 8,8 osób chętnych. Na przełomie stulecia cieszył się on znacznie większym zainteresowaniem młodych ludzi. Z drugiej strony w czasie rekrutacji na studia na rok akademicki 2021/2022 zacięta walka o miejsca toczyła się wśród kandydatów na żaków kierunków public relations i marketing medialny. Czy jednak studia są absolutnie niezbędne do tego, by móc rozpocząć pracę w marketingu? Niekoniecznie.
Studia przydatne, ale nie zawsze niezbędne
Z liczb obrazujących liczbę kandydatów na kierunki marketingowe na uczelniach wyższych w całej Polsce wynika, że są one przyszłościowe i można po nich zdobyć dobrą pracę. Marketing cieszy się pod tym względem popularnością od lat.
Z analizy ogłoszeń o pracę w dziale marketingu wynika, że od specjalistów często wymagane jest odpowiednie wykształcenie – niektórzy pracodawcy chcą, by kandydat na specjalistę miał ukończoną minimum szkołę policealną o profilu marketingowym lub studia na kierunku marketing, ekonomia czy zarządzanie. Te ostatnie dają merytoryczne podstawy do wykonywania zawodów marketingowych.
Praktyki, staże i praca zawodowa
Skonfrontowanie teorii z praktyką pozwala znacznie lepiej nauczyć się marketingu. Praca w postaci praktyk zawodowych czy stażów w trakcie nauki zwiększa szanse na zatrudnienie w zawodzie w przyszłości. Dlatego jeśli tylko mamy możliwość, by łączyć studia z pracą w jakikolwiek sposób związaną z marketingiem, to powinniśmy z takiej opcji skorzystać. Przyspieszy to rozwój kariery zawodowej.
Ważne są jednak także umiejętności miękkie, doświadczenie i znajomość języków obcych, które są niezbędne przy współpracy z zagranicznymi podmiotami oraz firmami.
Rozwój kompetencji miękkich i językowych
Przejrzenie ofert pracy w branży marketingowej pomoże nam w rozpoznaniu, czego oczekuje się od zatrudnionych jako specjaliści ds. marketingu. W pracy takiego eksperta liczą się:
- samodzielność,
- odporność na stres,
- kreatywność,
- zdolność analitycznego myślenia,
- dobra organizacja pracy,
- umiejętności komunikacyjne,
- umiejętności trafnej oceny ryzyka,
- poczucie odpowiedzialności za wykonywaną pracę i podejmowane decyzje,
- umiejętność pracy w zespole,
- doskonale rozwinięte zdolności interpersonalne.
W takim przypadku również możesz zapisać się na szkolenia i kursy, by poprawić swoją organizację działań czy zdolności komunikacyjne, niezbędne w wykonywaniu zawodów w marketingu. Pierwsza praca będzie wymagała solidnego przygotowania się do rozmowy kwalifikacyjnej oraz stworzenia przyciągającego uwagę CV.
Jak zacząć pracę w marketingu?
Rozwój kariery w branży marketingowej wymaga odpowiedniego przygotowania merytorycznego, doświadczenia, a także osobistego zainteresowania kwestiami związanymi z branżą. To z pewnością interesująca praca. Marketing to jednak nie tylko promocja i reklama, ale również public relations czy komunikacja rynkowa. W pierwszej kolejności należy więc wybrać, jaki dział najbardziej daną osobę interesuje. Studia czy praktyki to jedno, ale trzeba też wykazać się zaangażowaniem w poznawaniu arkanów marketingu jako takiego. Liczne książki tematyczne, na czele z „biblią marketingowców”, czyli Marketingiem P. Kotlera, a także kierunkowe kursy – tradycyjne i online – umożliwiają poszerzanie wiedzy w danej tematyce.
Z poziomu początkującego marketingowca praca nad sobą, swoim zasobem wiedzy oraz umiejętności przynosi owoce w postaci zwiększania kompetencji zawodowych i pięcia się po kolejnych szczeblach kariery.