Sklep internetowy to dobry pomysł na biznes, zakładając, że znajdziemy odpowiednią niszę rynkową i będziemy w stanie zaoferować potencjalnym kupującym wartość dodaną w postaci unikalnych produktów lub artykułów w cenie niższej niż konkurencja. Wiele czynników będzie decydowało o tym, czy sklep WWW osiągnie sukces, czy nie. Znaczenie ma m.in. platforma e-commerce, na jaką się zdecydujesz. Dlatego na etapie tworzenia sklepu trzeba zadbać o wybór najlepszej platformy na sklep internetowy.
Jednak osoby, które po raz pierwszy chcą prowadzić taki biznes, mogą nie wiedzieć, co wziąć pod uwagę przy podejmowaniu decyzji. Jaka platforma e-commerce – płatna czy bezpłatna – będzie lepsza i czy kierowanie się w takim przypadku ceną jest odpowiednim wyborem? Czy istnieje darmowy CMS dla e-commerce, który umożliwi postawienie ładnego, funkcjonalnego i skutecznego sklepu on-line?
Rodzaje platform e-commerce
Jeśli zastanawiasz się nad tym, jaka platforma na sklep internetowy nie pociągnie za sobą wysokich kosztów i będzie łatwa w obsłudze dla osoby zarządzającej e-biznesem, a jednocześnie będzie atrakcyjna i funkcjonalna dla przyszłych klientów, to powinnieneś przeanalizować wszystkie za i przeciw związane z każdą platformą. Do najbardziej popularnych platform e-commerce zalicza się:
- PrestaShop,
- Shopper,
- Magento,
- Shoplo,
- WooCommerce,
- Shopware,
- TrisoShop,
- Atomstore,
- IAI shop,
- Redcart,
- Sky-Shop.
Płatne i bezpłatne platformy dla sklepów internetowych — różnice
Istnieją zasadnicze różnice pomiędzy platformami dostępnymi bezpłatnie dla użytkowników a rozwiązaniami płatnymi. Oprogramowanie sklepu internetowego dostępne w wersji darmowej, na licencji open source, jest przeznaczone do instalacji na serwerze i dopasowania go do swoich potrzeb. W taki najtańszy sposób można stać się właścicielem e-sklepu. Rozwiązania open source są skalowalne, dlatego można je łatwo dostosować do różnych zakresów działalności i modyfikować je, jeśli będzie tego wymagał pozyskiwany ruch.
Platformy open source dla e-commerce
Dla oprogramowania open source dla e-sklepów można znaleźć ogromną ilość darmowych szablonów, funkcjonalności, nakładek i dodatków. Rozwiązania te są też dostosowane do wymagań algorytmu wyszukiwarek.
Platformy te nie są jednak wolne od wad. Osoby, które nie mają wiedzy dotyczącej programowania, nie będą w stanie samodzielnie skonfigurować sklepu i w tym celu przyjdzie im zatrudnić programistę, który wykona taką pracę – trzeba będzie rzecz jasna za nią zapłacić. Do tego dochodzą też koszty hostingu, domeny czy projektowania szablonu. Open Source nie jest więc tak darmowe, jak się wydaje na pierwszy rzut oka. Do sklepów na licencji otwartej, darmowej zalicza się PrestaShop, Magento, Shopware czy WooCommerce.
Płatne platformy dla sklepów internetowych
Drugą grupę platform dla e-commerce stanowią płatne sklepy, w przypadku których właściciele opłacają abonament. To oprogramowanie typu SaaS, przeznaczone do dzierżawy dla użytkowników w zamian za uiszczanie regularnych opłat o odpowiedniej wysokości. Jest to dobre rozwiązanie, które wbrew pozorom nie pociąga za sobą wysokich kosztów, dlatego mogą je wybrać nawet przedsiębiorcy stawiający pierwsze kroki w sferze e-commerce.
Otrzymują gotowe oprogramowanie, które nie wymaga zakupu hostingu ani opłacania usług programisty i grafika. Do zalet takiego rozwiązania zalicza się to, że nie trzeba dodatkowo płacić też za:
- instalację oprogramowania,
- aktualizacje,
- dodawanie wtyczek,
- tworzenie kopii bezpieczeństwa.
Zarządzanie sklepem jest możliwe z wykorzystaniem bardzo intuicyjnych paneli administracyjnych. Dostawcy oprogramowania typu SaaS udzielają wsparcia technicznego swoim klientom i dostosowują ofertę do obowiązujących przepisów.
Na jakiej platformie założyć sklep internetowy?
Jaka platforma do sklepów internetowych spełni oczekiwania użytkownika, który chce założyć elektroniczną perfumerię albo sprzedawać w sieci zabawki? Czy witryna z asortymentem komputerowym powinna być założona w ramach płatnego czy bezpłatnego oprogramowania? Poszukajmy odpowiednich rozwiązań wśród popularnych platform.
Shoper
Shoper jest jedną z platform pozwalających na założenie i prowadzenie sklepu internetowego. Co istotne, to rozwiązanie polskiej firmy. Użytkownik może wprowadzać poważniejsze zmiany wyłącznie za pośrednictwem supportu platform. Podstawowych modyfikacji można bez trudu dokonywać samodzielnie z poziomu panelu do zarządzania sklepem. Panel ten oferuje podstawowe narzędzia umożliwiające optymalizację pod SEO, np. zarządzanie metadanymi.
W panelu CMS użytkownik w systemie sklepu Shoper może edytować wygląd strony. System ten jest jest platformą płatną, ale w cenie usługi użytkownik otrzymuje również usługę hostingową. Panel zarządzania Shoperem jest intuicyjny i przyjazny dla użytkownika.
Magento
Na bazie systemu e-commerce Magento można stworzyć funkcjonalny sklep internetowy, korzystając przy tym z funkcjonalności w zakresie optymalizacji technicznej. To rozwiązanie na licencji open source, w którym wszelkie zmiany można wprowadzać samodzielnie. Użytkownik może bez problemu zmieniać poszczególne nagłówki, metadane i adresy URL. Zaletą Magento jest dostępność wielu wtyczek pozwalających na rozbudowanych funkcji sklepu. Wadą jest niestety mało przyjazny panel CMS oraz konieczność zakupu mocniejszego serwera wraz z rozrastaniem się sklepu.
PrestaShop
Bezpłatna platforma PrestaShop jest propozycją dla tych, którzy poszukują darmowego oprogramowania. Jest dostępna na licencji open source, co oznacza, że użytkownik może pracować na otwartym silniku sklepu i wprowadzać w nim zmiany zgodnie ze swoimi potrzebami. Może też wybierać rozszerzenia dzięki dostępnym wtyczkom. Za część z nich trzeba zapłacić. Tak jak w wersji płatnej Shoper, PrestaShop ma wszystkie podstawowe optymalizacje pod pozycjonowanie, w tym przyjazne linki czy zoptymalizowane metadane. Użytkownicy sklepu tworzonego na podstawie PrestaShop mogą przypisywać produkt do kilku kategorii, platforma daje możliwość poprawienia szybkości działania strony z poziomu opcji panelu CMS.
WooCommerce
Bezpłatną, a jednocześnie najpopularniejszą platformą e-commerce jest WooCommerce, czyli rozszerzenie dla WordPressa. Dzięki temu można łatwo zarządzać sprzedażą w sklepie internetowym z wykorzystaniem popularnego CMS-a. Jeśli użytkownik wybiera sklep internetowy w oparciu o WooCommerce, powinien zainstalować na WordPress wtyczki SEO, które pozwolą na optymalizację całej strony. Jedną z popularniejszych wtyczek tego rodzaju jest Yoast SEO.
Platforma oferuje silnik typu open source, który każdemu pozwala na dokonywanie pożądanych zmian w systemie. Moduł WooCommerce jest przeznaczony raczej dla mniejszych sklepów, choć jego wtyczki powodują, że można rozbudować system. Na dodatek są dostępne bezpłatnie.
Użytkownicy planujący budowę biznesu e-commerce powinni zadecydować odnośnie do swojego przyszłego sklepu internetowego, na jakiej platformie chcą go stworzyć. Czy pozwoli ona w przyszłości na łatwe zarządzanie asortymentem, łącznie z dodawaniem kolejnych produktów, optymalizację strony pod SEO oraz rozbudowanie jej funkcjonalności, jeśli zajdzie taka potrzeba? To kluczowe kwestie.