Pozycjonowanie sklepu internetowego

Jak samemu pozycjonować sklep internetowy?

Rynek e-commerce w Polsce rozwija się w sposób dynamiczny na tle innych krajów Europy. Z danych wywiadowni gospodarczej Dun&Brandstreet wynika, że od trzech lat liczba sklepów internetowych w Polsce rośnie o około 25 proc. rocznie. W połowie września 2021 roku wywiadownia ta wskazała, że w KRS jest zarejestrowanych około 51 tys. e-sklepów, czyli o 14 proc. więcej niż z końcem 2020 roku. Każdy ma szansę na sukces. W celu wypromowania sklepu internetowego trzeba inwestować w jego promocję, a w tym w pozycjonowanie. Jak zadbać o działania z zakresu SEO w e-sklepie?

Czym jest SEO?

Przez pojęcie SEO należy rozumieć optymalizowanie strony WWW pod wymagania algorytmu wyszukiwarki. Wyniki, jakie uzyskuje użytkownik np. Google, nie są przypadkowe, ponieważ za ich dopasowanie do zapytania internauty odpowiada odpowiedni algorytm. Bierze on pod uwagę wiele czynników, m.in. słowa kluczowe, inaczej frazy kluczowe.

Każdy właściciel sklepu internetowego chciałby znaleźć się możliwie jak najwyżej w wyszukiwarce na kluczowe słowa kluczowe najlepiej opisujące jego biznes, aby pozyskać klientów. Dlatego trzeba inwestować w SEO. Jak zacząć? Od tego, by zrozumieć czynniki wpływające na pozycję e-sklepu w wyszukiwarce.

Optymalizacja SEO – jak zadbać o wysoką pozycję sklepu internetowego w wyszukiwarce

Na to, jak wysoko w wynikach wyszukiwania wyświetla się witryna e-sklepu, wpływa szereg ważnych czynników:

  •  ilość i jakość treści opublikowanej na stronie,
  • występowanie słów kluczowych w treści, w nagłówkach i opisach podstron,
  • unikalna treść, w tym opisy produktów w e-sklepie,
  • częstotliwość aktualizowania strony, tj. dodawania nowych treści,
  • szybkość ładowania witryny.

Można podjąć określone działania dla optymalizowania SEO strony sklepu internetowego, dotyczące czynników wewnętrznych związanych z samą strukturą strony, np. poprzez analizę słów kluczowych i ich wprowadzenie w treści. Ważne są też czynniki zewnętrzne wpływające na pozycję sklepu w wyszukiwarce internetowej, jak:

  • ilość linków prowadzących do pozycjonowanej strony na innych witrynach,
  • ilość i jakość stron, które linki te zawierają.
Zobacz też:  Audyt SEO sklepu internetowego – co powinien zawierać?

Jak wypozycjonować sklep internetowy?

Dla optymalizacji SEO sklepu internetowego należy podjąć określone działania. Optymalizację oraz samo pozycjonowanie wykonuje się pod kątem słów kluczowych. Najpierw jednak trzeba je zidentyfikować i sprawdzić, pod jakimi frazami najlepiej się pozycjonować. Najszybciej efekty przyniosą działania nakierowane na zapytania lokalne, np. „Fryzjer Poznań” czy „skup aut Lublin” niż w przypadku fraz ogólnych, które ponadto gorzej konwertują.

Research słów kluczowych musi być dopasowany do specyfiki sklepu internetowego, skali jego działalności i oferowanego asortymentu.

Do słów kluczowych trzeba dostosować treść sklepu internetowego, wykonując przy tym linkowanie wewnętrzne, które również poprawia widoczność strony w wyszukiwarce. Jak pisać teksty SEO? Z jednej strony z wykorzystaniem jak największej liczby wybranych słów kluczowych, a z drugiej tak, by były one użyteczne dla odbiorcy.

Prócz pracy nad samą stroną sklepu można podjąć określone działania poza nią dla poprawy jej pozycji w wyszukiwarce. Pozycjonowanie tzw. off-site polega na linkowaniu, czyli działaniach z zakresu link buildingu. Polega to np. na zdobywaniu odnośników na innych stronach czy wysokiej jakości artykułów z linkami na popularnych stronach. Linki mogą ponadto znaleźć się na forach dyskusyjnych, w serwisach ogłoszeniowych czy społecznościowych.

Działania SEO powinny być traktowane priorytetowo, jeśli chodzi o promocję strony ukierunkowaną na zwiększenie jej popularności i przyciągnięcie nowych klientów.