Sklep internetowy
Jeżeli sprzedajesz w internecie na większą skalę, zapewne posiadasz już sklep internetowy. W tym artykule dowiesz się co powinien mieć skuteczny sklep internetowy. Przybliżymy też proces zakładania sklepu od zera, dla osób które dopiero zastanawiają się nad rozpoczęciem sprzedaży internetowej.
Jak założyć sklep internetowy
W internecie istnieje szeroka oferta ułatwiająca założenie sklepu. Należy się zdecydować, czy chcemy mieć sklep internetowy na własnych zasadach, czy płacić abonament firmie obsługującej sklepy i zajmować się wyłącznie produktami i kontaktem z klientem. Ceny sklepów abonamentowych zaczynają się już od 30 zł za miesiąc (netto), zazwyczaj płatne z góry za rok. Firma obsługująca sklep oferuje pomoc techniczną, programuje wygląd sklepu i obsługuje płatności. Masz wtedy mniejszy wpływ na wygląd, szatę graficzną, czy dodatkowe funkcjonalności, ale też mniej pracy nad formalnościami i problemami technicznymi.
Inna opcja, to założenie sklepu na własnej domenie. Warto zatrudnić do tego zadania agencję interaktywną. W zależności od wielkości sklepu, prawdopodobnie będzie on budowany na jednej z popularnych i sprawdzonych platform, takich jak WordPress (małe i średnie sklepy), PrestaShop (średnie i duże sklepy) lub Magento (bardzo duże i spersonalizowane sklepy). Odpowiedź na pytanie jak założyć sklep internetowy zaczyna się więc od decyzji w jakiej formule zdecydujesz się działać.
Sklep internetowy – jak zacząć?
Podjąłeś już decyzję, że zakładasz własny sklep internetowy. Jak zacząć? Po pierwsze należy wybrać nazwę domeny (nazwę sklepu) i zarejestrować ją. Popularne serwisy to np. nazwa.pl, home.pl, ale warto przyjrzeć się też mniej popularnym, gdzie ceny mogą być bardziej korzystne. Początkowy koszt założenia domeny z sufixem “.pl” zaczyna się od kilkunastu złotych. Zawsze warto sprawdzić dokładne warunki, ponieważ koszty odnowienia domeny za każdy kolejny rok mogą być znacznie wyższe.
Kolejnym elementem jest wykupienie hostingu, czyli miejsca gdzie będą trzymane pliki sklepu. Firmy hostingowe często oferują domenę w pakiecie z serwerem. Na stronie hostingu widnieją wskazówki jaka oferta będzie najbardziej pasować do sklepu ze względu na jego wielkość, bazę produktów i przewidywany ruch na stronie.
Ostatni etap to instalacja sklepu i dodawanie produktów. Jeżeli zajmuje się tym agencja interaktywna, twoim zadaniem będzie tylko podpięcie danych do płatności i wybranie opcji dostaw. Sklep internetowy musi również posiadać regulamin sprzedaży i RODO. Gotowe regulaminy są również dostępne w internecie.
Co powinien posiadać Twój sklep internetowy
Aby sklep internetowy nie tylko działał ale i przyciągał nowych klientów powinien posiadać kilka niezbędnych rzeczy. Warto postarać się aby wygląd sklepu był spójny i posiadał atrakcyjną szatę graficzną. Aktualne trendy to raczej minimalizm, dlatego dobrze jest postawić na charakterystyczny wybór kilku kolorów.
Klienci cenią sobie dobry kontakt ze sprzedającym, dlatego zakładka “Kontakt” musi znajdować się w widocznym miejscu. Formularz kontaktowy, email czy okienko czatu to najpopularniejsze metody kontaktu. Oczywiście najważniejsza jest szybka i regularna obsługa kanałów kontaktu, kultura i łatwość w obsłudze reklamacji czy zwrotów. Klienci chętnie wracają do sklepu, który dostarcza wysoką jakość obsługi.
Sklep internetowy to jedno, ale marketing internetowy jest w obecnych czasach niezbędny. Klienci mogą wybierać wśród szerokiej konkurencji, dlatego inwestycja w social media sklepu na pewno przyniesie korzyści. Warto otworzyć konto na Instagramie lub Facebooku, co daje możliwość urządzania konkursów, prezentowania produktów w atrakcyjny sposób oraz bezpośredniego kontaktu ze swoją publicznością.
Nazywam się Adam Żywiec, mam 30 lat, żonę i dzieci. Na Azymo.pl dzielę się swoimi pasjami i doświadczeniami w obszarach, które są mi bliskie: e-commerce, marketing, finanse, zdrowie i rodzina.