W poniższym artykule dowiesz się, czy twoja strona internetowa potrzebuje audytu SEO
oraz jakich informacji i wskazówek na temat rozwoju witryny może on dostarczyć.
Audyt SEO – co to jest?
Audyt SEO to inaczej analiza strony internetowej pod kątem jej skuteczności wyświetlania się w wynikach wyszukiwarki. W audycie bierze się pod uwagę techniczną strukturę strony, jakość zawartych treści, architekturę treści (m.in. obecność odpowiednich nagłówków), parametry techniczne, linki wychodzące, szybkość ładowania, komunikaty serwerowe i wiele innych parametrów, które dla laika mogą być niezrozumiałe. W przypadku dużych witryn, profesjonalny audyt SEO może potrwać nawet dwa tygodnie, jednak jest to podstawowe narzędzie do zwiększenia naturalnego ruchu na stronie.
Analiza konkurencji
Profesjonalny audyt SEO powinien także zawierać badanie konkurencyjnych firm. Pierwszym działaniem jest znalezienie głównych konkurentów i przyjrzenie się ich najczęstszym słowom kluczowym, według których są wyszukiwani. To pomoże znaleźć frazy, na podstawie których sami chcemy pozycjonować swój sklep.
Drugie zagadnienie, to linki przychodzące, czyli linki prowadzące do danej strony z innych miejsc w internecie. Posiadając listę domen, które linkują do konkurenta można określić potrzebny budżet na pozyskiwanie sponsorowanych linków.
Optymalizacja techniczna
Analiza SEO zawiera również techniczne dane witryny, czyli dane czytelne głównie dla mechanizmów wyszukiwarki. Firma marketingowa dokonująca audytu bada strukturę strony pod kątem obecności odpowiednich znaczników HTML (np. “title”, “alt”). Ich brak powoduje, że wyszukiwarka traktuje stronę jako niekompletną i może obniżać jej miejsce w rankingu wyszukiwań. Ważne jest również, aby strona ładowała się szybko i nie generowała żadnych błędów. Optymalizacja techniczna jest procesem dużo bardziej złożonym i często badania dokonują odpowiednie aplikacje. Deweloper po otrzymaniu wskazówek od wykonawcy audytu szybko może podnieść jakość techniczną witryny.
Optymalizacja treści
Kolejnym aspektem, który wpływa na wysoką pozycję sklepu w wynikach wyszukiwania jest odpowiednio zoptymalizowany tekst. Treść powinna być podzielona na przystępne do czytania akapity opatrzone odpowiednimi nagłówkami. Nagłówki powinny posiadać znaczniki w języku HTML, informujące o swojej hierarchii na stronie. Słowa kluczowe muszą występować w tekście z optymalnym nasyceniem (to znaczy nie za często i nie za rzadko), ponieważ wyszukiwarka “nagradza” poprawnie zredagowany tekst, który będzie czytelny przede wszystkim dla ludzi, a nie dla maszyn.
Ważnym elementem jest również niepowielanie treści na stronie. Główne słowa kluczowe powinny prowadzić tylko do jednej podstrony w sklepie. Jeżeli w witrynie powiela się zbyt dużo treści, wyszukiwarka może umieszczać ją niżej w wynikach.
Profil linków przychodzących
Audyt SEO strony wskaże również listę linków, które prowadzą do naszej strony. Ważna jest nie tylko ilość linków przychodzących, ale przede wszystkim ich jakość. Pełną listę linków wraz z oceną ich jakości generują płatne narzędzia takie jak Majestic czy Ahrefs, dzieląc je na kategorie linków wartościowych, potencjalnie szkodliwych, czy takich, które wymagają zbadania.
W internecie istnieje wiele narzędzi do darmowego audytu, jednak nie dają one nawet połowy takich możliwości jak profesjonalny i gruntowny audyt wykonany przez doświadczoną agencję marketingową.